Blog

M-AM MUTAT. MA GASITI ACUM PE WWW.ASIGURARIBLOG.RO

M-am mutat in casa noua. Cu blogul , vreau sa zic. Incepand de astazi ma puteti gasi  pe www.asigurariblog.ro. Mai usor de accesat, mai simplu pentru cei care nu au un cont de facebook. Pe noul blog, am grupat interviurile separat si am adaugat cateva rubrici noi pentru companiile care vor sa se promoveze aici. Articolul de astazi il puteti viziona pe ambele bloguri, urmatorul va fi insa accesibil doar pe www asigurariblog.ro.

Daca va place blogul, as fi bucuros daca ati da share la postarea asta, sa stie cat mai multa lume unde ma poate gasi de acum incolo.V-as ramane indatorat si mi-as plati datoria cu articole din ce in ce mai bune. Asadar, ne revedem pe asigurariblog.ro. Va astept cu drag !

De ce nu se va putea rezolva vreodara problema RCA ?

Oricat de optimisti am fi, ca se va gasi o solutie de calmare a spiritelor si ca vom avea tarife RCA acceptabile si pentru transportatori, si pentru pensionari acest lucru n-are cum sa se intample, cel putin pe termen scurt si mediu. De ce ?

In primul rand pentru se bat cap in cap doua moduri de a privi lucrurile, ireconciliabile intre ele. Pe de o parte avem o piata cu tarife liberalizate si  o economie bazata pe  concurenta. Lasi tarifele jos , atunci n-ai cu ce plati despagubirile. Urci tarifele prea sus, risti sa  iesi din piata. In mod natural, piata ar trebui sa fixeze pretul, daca nu exista o intelegere de tip monopolist intre firme. Si cum nu avem vreo dovada in sensul asta, ne intrebam de ce nu functioneaza mecanismele de piata libera ?

Raspund tot eu: pentru ca exista si reversul medaliei, asigurarea asta , o fi ea pe o piata libera dar are caracter obligatoriu, si asta, dupa unii, schimba datele problemei. Daca tot suntem obligati sa platim RCA, atunci sa o facem la un pret corect ! Ce inseamna un pret corect ? Un pret accesibil pentru buzunarele noastre . Este pretul pietei, un pret corect ? Nidecum, e prea mare.Fa-l mai mic pentru ca tu, statul roman, ne obligi sa-l platim. Si pe banii nostri, noi dictam mersul lucrurilor. Ei si-aici am deschis cutia Pandorei.

Daca,  veti intreba trei juristi, in ce masura vad vreo incompatibilitate intre principiile pietei libere si caracterul obligatoriu al asigurarii RCA, veti obtine cinci pareri diferite. Unii merg pe ideea ca trebuie sa respectam legislatia europeana, sa lasam piata libera, altii cred ca e normal  ca statul sa protejeze asiguratii prin interventia in tarife, daca tot ii obliga sa se asigure. Din acest motiv, trag o concluzie de etapa: cat timp asiguratii se vor uita urat in curtea companiilor, mizand pe dreptul lor de interventie in piata, nu vom rezolva niciodata problema RCA

Veti spune, pe buna dreptate , ca RCA-ul e obligatoriu in toata Europa, nu doar la noi. De ce la altii nu ies transporatorii  sa faca greve, de ce nu sunt puse la zid companiile de asigurari ? Raspunul e simplu. Presiunea cu cheltuiala  RCA este mai mica in buzunarul cetateanului din vestul Europei, pentru ca veniturile lui lunare sunt, semnificativ mai mari . Una e sa platesti anual 400-500 de euro pe un RCA , adica cam o patrime dintr-un salariu lunar in Vest (sa zicem 2000 euro) si alta este sa platesti aceeasi suma dar care reprezinta un salariu intreg in Romania. Asa ca trec la concluzia cu numarul doi. Atata timp cat veniturile noastre medii vor ramane scazute, problema tarifelor RCA va fi una imposibil de rezolvat, fara conflicte sociale.

Saraci, saraci , dar ne-am obisnuit sa conducem cam aceleasi marci de masini ca cetatenii din Vest. Ba unii ar putea spune ca suntem mult peste ei, cel putin la categoria  masini scumpe. Daca te duci in vacanta in insulele grecesti vei vedea ca elenii conduc niste camionete Toyota de acum 150 de ani, asta doar atunci cand nu merg pe scutere. De bulgari, nu mai vorbim. Lada si Volga sunt de pe vremea lui Stalin, ceva mai noi sunt Opel-urile Astra , fabricate acum douazeci de ani. Deci avem venituri scazute dar conducem masini scumpe. Reparatiile, piesele de schimb, manopera sunt la fel de scumpe si la noi ca si in Vest si se regasesc in pretul asigurarii. Doar ca ei isi pot permite sa le plateasca si noi nu. De aia zic: nu vom putea rezolva problema RCA, decat daca peste noapte, castigam toti la loto.

Si-ar mai fi o problema. Vrem sa dam rata daunei combinate in jos, din condei, fara sa facem nimic la nivelul infrastructurii rutiere. Fara drumuri bune, nu vom putea niciodata sa limitam semnificativ numarul de accidente rutiere si sa platim mai putin pe asigurare. Cum constructia unei autostrazi la noi dureaza cam cat domnia lui Stefan cel Mare, nu ne putem astepta la un progres in urmatorii 47 de ani.

Ca o concluzie de final, problemele sunt de ordin sistemic. Luptam ca haiducii sa dam tarifele in jos, dar calcam  pe principiile pietei libere. Avem bani putini, dar conducem masini pe care nu ni le permitem. In fine, vrem sa reducem daunalitatea ca sa platim mai putin asigurarea dar nu construim sosele si autostrazi. Colac peste pupaza, ne luptam sa dam jos un om, presedintele ASF, dupa principiul schimbarea domnilor, bucuria nebunilor. Si atunci, nu ajungeti la concluzia mea, ca problema RCA e irezolvabila in urmatorii 20 de ani, cel putin ?

Basme românesti inculte

Bunul meu amic , Petre Inspirescu debuteaza astazi pe blog cu un ciclu de basme inculte, inspirate din istoria pietei asigurarilor. In fiecare vineri, veti putea citi despre aventurile imparatului ADAS-eanu si ale fiicelor sale , Aro, Astrid si Carmen. Cine le-a peţit, cum si cu cine s-au maritat, care le-a fost zestrea si ce s-a ales din ea. Precizez, povestile nu sunt ale mele ci ale amicului Petre Inspireanu, asta ca sa nu am vreun proces de drepturi de autor cu el. Eu doar le gazduiesc pe blog. Cine are umor si condei, sa ia aminte, avem loc suficient pe blog sa publicam si alte povestiri vesele. Asadar:

 Imparatul rosu si cele trei fete ale sale

A fost odată ca niciodată un împărat bătrân, care avea trei fete. El domnea și conducea după cum putea și se pricepea,  toată împărăția sa, deși mulți supuși spuneau pe acasă pe la colțuri: „’Tulai Doamne! cu priceperea și împărăția sa cu tot!”. El, chiar împăratul  nostru din poveste, ADASeanu se numește. El îi asigura pe toți supușii lui „că ca” el n-or mai afla, toată lumea de-or colinda, deși, la vremurile cele de demult odată, supușii lui nu aveau voie neam să iasă din împărăție să vadă ce și cum mai este prin lumea asta largă, mai ales prin apus.

Așa ca-n orice basm, care se respectă, împăratul nostru ADASeanu fusese dăruit cu cele trei fetele sale. Toate trei, că așa-i în povești, nu-i așa!?, erau bune foc, cam așa ca lupul din Capra cu trei iezi a lui Ion Creangă, frumoase foc, cam așa ca mama vitregă din Albă ca Zăpadaa fraților Grimm și deștepte foc, de le ardea mintea mai ceva ca atmosfera dintr-un basm de H.C. Andersen. Dar,fiecare dintre ele era dotată cu o zestre frumușică, cel puțin pentru acele vremuri de odată de demult.

Să fi tot fost în urmă cu vreo trei ori șapte primăveri sau să fi fost oare trei ori nouă primăveri, nici nu mai știu că a îmbătrânit și povestitorul nostru. Oricum, așa cum ne este dat nouă tuturor muritorilor de rând, i-a venit și împăratului vremea să plece din lumea asta de basm. După plecarea lui la cele veșnice, fetele au primit asigurări că imperiul va fi împărțit doar între ele. Cele trei fete ale împăratului au trăit o vreme din ce le lăsase ăl bătrân, ADASeanu, dar uite că vine așa o vreme când și zestrea lor se cam tot ducea pe apa sâmbetei. Atunci regenții au decis să le mărite ca pe o perlă a coroanei și să le caute pețitori bogați prin alte împărății. Aro, prima și cea mai mare dintre cele trei fetele împărăției, primise toate palatele tatălui. De către prim-dregătorul palatului central, parcă Bradu Vasile îi zicea, ea fu’ oferită la măritiș unor prinți, fii de împărat chiar și la împărați ceva mai bătrâni și înțelepți de prin apus.

Fata, după cum v-am povestit, nu prea frumoasă și nici prea deșteaptă și-a zis că averea trebuie păstrată în împărăția lu’ tac’su. De la bătrânul împărat roș tot auzise fata prin palatul central că „nu ne vindem împărăția/țara” și ce și-a zis: mai bine iau un băiat cinstit și harnic, de prin împărăție de pe la noi. Și pe când prim-regentul le povestea în delegațiile lui oficiale în apus că fata este taman bună de luat și de măritat, că e deșteaptă foc, cu bună creștere, cu potențial de creștere chiar și mai mare și cu zestrea intactă, tocmai atunci a ieșit un prinț din pădurea seculară de la Băneasa și a luat fata repede,pe furiș cu toate palatele ei și cu tot cu zestrea ei, așa intactă cum era.

Băiatul nostru se dădea el prinț Internațional, dar era mai mult național, gurile rele chiar îi spuneau când Inter, de la internațional, că așa se dădea el, când Agro, că așa îl știau mai toți de prin partea locului. Îi cam plăcea să bea tutun, românesc bineînțeles. Și uite așa  i-a spart zestrea și a ţinut veselia câțiva ani întregi, şi poate și acum ar mai ţine încă; pentru că cine-o fost pe acolo și acum bea şi mănâncă. Dară pe la noi, cine are bani bea şi mănâncă, iară cine nu, se uită şi rabdă. Astfel, prințulnostru, deși pământean de prin popor, ba pe deasupra și cu originea sănătoasă, din pădurea secu din Băneasa nu făcu el cam nici o laie, bucălaie. După ce-or beut, or petrecut aproape toată moștenirea primei noastre fete din basm, pe tutun, românesc bineînțeles, și pe alte afaceri și plăceri personale a lăsat-o fără zestrea intactă, ceva mai puțin tânără și ceva mai puțin frumoasă.

Pentru azi o să închei aici și vă zic așa ”Dumnezeu să ne ţie, caci cuvântul din poveste, înainte mult mai este”. Poate în veacurile ce vor urma o să vă povestesc și de mariajul lu’ Astrid, cea de-a doua fată cu prințul Adasescu, cel cu palate prin apus, în regatul Francilor, și cu palate prin împărăția roșie, în localitatea lu’ Mamaia de la Marea Împăratului Negru de prin basmul Rex și vrejul din stațiunea lu’ Mazăre

Discalimer: Orice asemănare cu persoanje reale este pur întâmplătoare …

Or fi lei, euro sau moneda din Botswana?

Uitandu-ma pe Anexa  din Proiectul de HG care plafoneaza tarifele la RCA, afisata pe site-ul Ministerului Finantelor, am constatat cu surprindere ca ASF a uitat sa precizeze moneda in care sunt calculate aceste tarife. Pentru o institutie care se vrea riguroasa, este o greseala de nepermis ! Asta ca sa nu mai vorbim de gafa Ministerului de Finanțe , parte din Guvernul, care se vrea tehnocrat si se revendica a fi compus din oameni cu experienta admininstrativa in diverse institutii Europene

tarife RCA 3.jpg

Sunt nedumerit, confuz si uluit. Daca tarifele maxime s-au calculat in moneda din Botswana atunci, nu prea ne ies socotelile. In acest caz, de exemplu, tariful la un camion de 16 tone ar fi de 19593,96 pula. Asta pentru ca un leu, nu valoreaza o pula, ci mai multe. Inseamna ca nu e asta moneda, desi ne-ar fi placut sa fie, denumirea seamana mult cu situatia indusa de reglementarile aberante de pe piata RCA.

BOTSWANA-06F-1983 copy.jpg

Am incercat sa transformam tarifele in lira spatiala, dar , din pacate, nu se poate calcula cursul pentru ca moneda in cauza n-a fost folosita inca de nicio tara din lume. N-ati auzit de lira spatiala ? In 2007, cercetatorii, bineinteles cei englezi, s-au gandit ca in viitor, oamenii vor calatori in spatiu si nu vor putea folosi bani electronici (carduri). Asa ca au inventat  o moneda oficiala a intregului univers, lira spatiala. Noi suntem de mult in aer cu tarifele RCA, asa ca ar fi fost potrivita o moneda a cerului instelat si a legii morale din noi.

images.jpg

In fine,ar mai fi o varianta , cea a monedei liberiene  emisa in 2001, Illusion. Buna si asta, caci unde sunt iluziile noastre,  care le-am avut !

 

82.jpg

Si asta nu e totul. In Ordonanta RCA dar si in tabelul cu tarifele , nu exista nicaieri o referire la perioada de valabilitate a acestor tarife. Deducem insa ca este vorba de sase luni, ca la acest interval se refera plafonarea in HG. Dar poate nu suntem atat de isteti si am fi vrut sa vedem scris negru pe alb asta ,in capul tabelului. Ca vorbim de o lege , nu de o lista de cumparaturi la Metro, facuta , in graba, de Sanda Marin, celebra autoare de carti de bucate, ci de institutii cu staif, cum sunt ASF si Guvernul Romaniei! Ma întreb cum ar fi arătat o rețetă a Sandei Marin publicata in Monitorul Oficial fara unitati de măsura la ingrediente sau la timpul recomandat pentru anumite operatii de preparat un RCA bun, prajit cu oua și bacon.

In fine, sa ne imaginam totusi ca un detinator de automobil doreste sa-si incheie o polita RCA pe un an de zile, ca sa scape de griji.

Oare asiguratorul accepta ? Si,daca dupa sase luni tarifele revin la cele dinaintea plafonarii, sau la unele calculate pe o piata  liberă, atunci acesta oare nu ia teapa pentru ca va avea pierderi?  Asa ca probabil, il va refuza, asa cum o buna gospodină nu ar trebui sa tina o anumita mâncare prea mult la cuptor, pentru ca se arde si nu maiputem sa o dregem cu nimic, oricât de mare ar fi Sanda Marin sau alti Master Chefi priceputi la gătit in piata RCA.

Ce este omul ? Mamifer sau conifer ?

Intrebare la “Vax populi”, o gasiti pe internet. Ce este omul? Mamifer sau conifer ? Raspunsul unui barbat cu cativa dinti in gura si caciula pe frunte: E conifer dom’le, ca noi suntem oameni cu frica lui Dumnezeu…

Conifere avem si printre parlamentari . Sunt unii carora daca le spui ca au un creier atrofiat, zambesc tâmp, crezand ca le-ai facut un compliment. In Romania , coniferele  voteaza legi si , mai rau , au  initiative  legislative proprii. Unele sunt din zona asigurarilor. Va prezint mai jos cateva exemple din presa de zilele acestea:

Libertatea: “Polița RCA se va face obligatoriu la începutul anului, până cel târziu la finele lui ianuarie. Dacă acel autovehicul nu va fi implicat în niciun accident în cele 365 de zile, atunci în anul următor nu se va mai plăti RCA pentru acesta. Societatea de asigurare va avea în continuare banii depuși în anul anterior. Nu este normal ca aceste firme să fie un fel de cămătari. Să ia banii oamenilor și să-i folosească cum vor. Aceste firme vor trebui să își facă treaba ca firme de asigurare, nu ca și niște bănci sau chiar mai rău, că măcar acestea dau banii înapoi și chiar cu dobândă

” La Parlament s-a depus un act normativ prin care se cere eliminarea RCA pentru acei posesori de masini care au incheiata si o asigurare tip CASCO. Daca proprietarul masinii incheie o polita de tip CASCO, atunci acesta nu mai are nevoie si de RCA intrucat prima asigurare este suficienta pentru a acoperi pagubele survenite intr-un accident. “Nu este normal ca omul sa plateasca doua asigurari pentru aceeasi masina, a declarat initiatorul legii, deputatul PMP, Petru Movila.

Desi nu sunt parlamentar, vin si eu cu o intiativa legislativa, din partea societatii civile. Asiguratorii multinationali sa fie obligati sa incheie polite RCA gratuit pentru toti cetatenii Romaniei. Fara numar, fara numar! Ca un tribut platit pentru ca au sediile pe pamantul nostru strabun, ca la Yalta ne-au cedat rusilor, ca sunt pe mana cu Misu Negritoiu, Presedintele ASF. Daca sunteti de acord, dati like. Daca aveti si alte propuneri, comentati pe blog, sa stie toata lumea.

Restaurant Il Destino, cuibul asiguratorilor

 

unnamed.jpg

 

Unde poti sa petreci o seara frumoasa daca lucrezi in  industria asigurarilor ? La restaurantul  unui asigurator, evident. Pentru ca oricat ai intoarce-o pe o parte sau pe alta, oricat ti-ai dori sa vorbesti despre flori, fete, filme sau baieti, discutia revine mereu la asigurari.Si la felul intai si la felul al doilea, si la desert. Toti suntem putin luati, sa recunoastem, vorba lui Motu Pittis, Dumnezeu sa-l odihneasca !

Asa ca, vrand sa dezbatem Ordonanta 54 in mod regulamentar, cu o sticla de Alira in fata, am poposit impreuna cu inca doi amici “din industrie”  la restaurantul Il Destino, de langa biserica Silvestru. O vila impunatoare, cu stil, care a apartinut la origini familiei de boieri Stanescu si a ajuns astazi sa fie detinuta tot de un Stanescu, Virgil Stanescu, fostul mare basketbalist de la Steaua si echipa nationala. Soarta , putem spune, ca doar asta inseamna Il Destino, pe romaneste .

unnamed (1).jpg

Ne-a intampinat pe terasa  chiar patronul localului, Catalin Panaite, un tip foarte simpatic care deloc intamplator, este si  seful de la Intercam Broker de Asigurare. Cum merge restaurantul Catalin ? Merge bine acum,  dar am schimbat vreo patru manageri pentru ca n-au putut rezista mai mult de un an de zile fiecare. Acum  am angajat doi, unul pentru partea de evenimente (nunti, botezuri etc) si unul pentru activitatea zilnica.  Cat din timpul unei zile dedici restaurantului si cat brokerului de asigurare ?” Lorem ipsum dolor sit ame ” mi-a raspuns Catalin adica, nu se poate reproduce raspunusul decat in prezenta egretelor, pelicanilor si lebedelor din Delta

Dupa doua tigari fumate la aer curat si o discutie de incalzire despre preturile maxime la RCA, am intrat in restaurant. Elegant, ce sa zic! Lemn lacuit peste tot, tablouri de bun gust, plante decorative , fete de masa impecabile, tacamuri si pahare curate ca lacrima. Desi este un restaurant cu specific italian, as spune ca Il Destino se apropie  mai degraba de atmosfera restaurantelor frantuzesti din Alsacia. N-am fost acolo dar am vazut multe filme, va asigur.

Si a inceput festinul. Am debutat in afacere cu o palinca facuta de tatal lui Catalin, adusa, undercover, intr-o sticla de grappa. Asta e din partea casei , n-am voie sa o vand la clienti, ca nu poate fi facturata, declara Catalin. Se aude si la ANAF, va rog ? La palinca am asortat un platou  cu parmezan din belsug, rosii cherry si masline verzi. Astfel, gustul palincii a capatat o noua dimensiune, motiv pentru care am rapuns pozitiv la solicitarea patronului de a reumple paharele. Toate conditiile fiind indeplinite am trecut la dezbateri aprinse. Ar trebui sa demisioneze dl Misu? Ce zice Cristian Muntean in interviu? Ce facem cu brokerii ? Ne-am aprins, ne-am contrazis, ne-am duelat in replici, Apoi am obosit si am iesit din nou pe terasa, sa fumam.

20161020_192549.jpg

 

Pe la 8 seara a aparut Ea. Cum care Ea ? Ea, Biu, o cubaneza senzuala care timp de doua ore ne-a scos din papuci cu vocea ei superba. O creola cu par lung si cu un zambet felin, vorbitoare de limba romana la perfectie.  Muzica  cubaneza, sudamericana, de corazon espinado, comandante che guevarra, muzica de amantlac vinovat la miez de noapte. Ne-a placut, ce mai ! Am aflat de la Catalin ca fata canta in fiecare joi la Il Destino si ca are si o trupa cu care canta in concerte. O s-o dam in cercetare informativa, pe canalele din Delta, scoatem untul din ea!

20161021_154148.jpg20161021_153840.jpg

 

Am continuat masa cu  burata, o specialitate italieneasca din branza de bivolita, foarte asemanatoare cu  mozzarela. Asta a mers la fix cu prima sticla de vin  Alira Tribune, o licoare rubinie excelent aleasa de amicul nostru care se ocupa de daune, in viata de zi cu zi. Alira Tribune, ne-a produs o mica  dauna in buget  dar ne-a uns sufletele cu buna dispozitie si cu chef de a continua discutiile despre asigurari. Am comentat IBNR-ul , prima de risc, rezerva de dauna si, ca supliment, raportul Milliman.

20161020_202754.jpg

 

Apoi, am iesit din nou pe terasa  sa scoatem alcoolul din noi, bun prilej pentru a afla de la patronul lui Il Destino ca, dat fiind vremea rece de afara , putem sa ne afumam in jurul unui  lampi cu gaz inalte , tip felinar. Merge cu butelie si tine cam o saptamana pana sa se consume, ne-a spus Catalin. Sub efectul gazului de butelie am reusit sa ajungem pentru prima data la un consens in ce priveste viitorul politei RCA. Lucurile nu vor ramane asa !, am convenit cu totii, dar fiecare a inteles in mod diferit problema.

A venit vremea pentru felul principal si inca o sticla de vin Alira Tribune. Ceasurile erau deja inaintate dar nu ne-am dat batuti. Lipsiti de imaginatie, am comandat toti cate un muschiulet de miel cu legume, miel proaspat adus din Noua Zeelanda. Foarte bun ! Oile din zona aia, par mai educate, nu au fost traumatizate de baciul moldovean sau cel ungurean, nu au restrictii in ce priveste numarul de caini care au voie sa le pazeasca.

20161020_211442.jpg

Seara am incheiat-o apoteotic cu un  tiramisu, cafele si cate un digestiv Limoncello. Nu, nu eram in ziua de salariu dar ne-am gandit ca o data-n viata ne putem permite si noi o extravaganta, macar sa va informam pe voi daca merita sa veniti la Il Destino. Si concluzia noastra e ca merita! Mancare buna, servicii ireprosabile, local de cinci stele cu preturi de patru stele. Si acum venim cu surpriza. Pentru cei din asigurari, restaurantul ofera un discount de 10 % la nota de plata. Daca o mai adaugati si pe Biu, cred ca deja ar trebui sa faceti rezervare.

Restaurant Il Destino, str Silvestru, nr 67, sect 2

Cristian Muntean (ASSAI): “Nu avem un arbitru la ASF ci un lobbyist pentru multinationale”

20161019_164500.jpg

 

Intr-o postare de acum circa o luna, cu titlul “Pe cine reprezinta  ASSAI” spuneam asa: “cati membri are asociatia si care sunt acestia  sunt secrete mai strasnic pazite decat discutiile de la intalnirile  grupului Bilderberg” .Intre timp misterul s-a elucidat. M-am intalnit cu liderul ASSAI, Cristian Muntean si am lamurit problema. Urmatorul interviu sta marturie:

Domnule Muntean, despre ASSAI se stiu foarte putine lucruri, desi asociatia este vizibila de cativa ani in spatiul public ca urmare a  aparitiilor dumneavoastra la TV, a declaratiilor din ziare. Pe site-ul asociatiei nu apare nicio informatie despre cine sunt membrii asociatiei, ceea ce lasa loc la interpretari. Asadar, cine este ASSAI, cati membri are, cine sunt acestia ?

CM: ASSAI are trei categorii de membri. Exista membri activi,pe care ma pot baza oricand care sunt in jur de 50, membri sustinatori, in jur de 120 si membri simpatizanti, de ordinul sutelor.Diferenta dintre cele trei categorii  este urmatoarea. membrii activi, sunt singurii care platesc cotizatia si participa la toate activitatile comune ale asociatiei. Cea de-a doua categorie, membrii sustinatori sunt cei care participa la mitinguri, de exmplu, sau la alte actiuni la care sunt interesati in mod direct dar ei nu platesc cotizatia de membru. In sfarsit, ultima categorie, membrii simpatizanti se aliaza punctual la diverse actiuni ale noastre, sunt unitati de service auto greu de contabilizat numeric, sunt intr-o zona nedefinita. Unii vin, altii dispar, nu ma pot baza pe toti.

Sa tragem linia. Aveti circa 50 membri activi, restul fiind  sustinatori si simpatizanti. Cati erau cand ati infiintat institutia ?

CM  Eu sunt cel care a infiintat ASSAI in 2008, pornind de la un numar de 15 service-uri, care au fost membri fondatori. Ulterior asociatia a trecut prin diverse transformari si a ajuns astazi o voce puternica atat in piata auto cat si in cea de asigurari

De ce membrii ASSAI nu se regasesc pe site-ul asociatiei, asa cum ar fi normal ?

CM: Ei nu apar pe site dintr-un motiv foarte simplu. Inca de la infiintare s-au facut foarte multe presiuni directe de catre asiguratori, inclusiv asupra membrilor fondatori. In momentul in care s-a aflat ca un service auto este membru al asociatiei i s-a reziliat contractul, nu i s-au platit facturile, au fost facute sesizari la alte institutii care s-au soldat cu controale. Toate astea ca sa-l sicaneze si sa-i perturbe activitatea.

Aveti dovezi in acest sens ?

CM: Da (scoate un document si mi-l arata). In 5 iune 2009, de exemplu, un service, Auto Stop 97, s-a retras din ASSAI dar inainte cu sase zile sa depuna scrisoarea de retragere catre mine, o transmite catre doua persoane din Allianz-Tiriac, Niculai Giura si Doru Serbanescu. Cronologia e importanta si spune multe despre presiunile la care m-am referit. Am sesizat atunci Consiliul Concurentei dar nu s-a rezolvat nimic

 

service_0001.jpg

Nu inteleg totusi, in ce consta dovada ca s-au facut presiuni ?

CM: Intamplarea face ca acest service nici nu mai exista astazi. Credeti insa ca el s-a retras de bunavoie ? Care era interesul lui sa transmita catre asigurator dovada retragerii din ASSAI ? Eu nu lucrez la SRI sa am astfel de dovezi dar pot sa pun niste informatii cap la cap care sa duca la aceasta concluzie, cu atat mai mult cu cat mi-au fost confirmate astfel de situatii de catre foarte multi colegi. Acesta este motivul pentru care service-urile din asociatie nu sunt vizibile pe site. Cat timp voi fi eu Presedinte, aceste informatii nu vor fi publice.

Intr-o discutie avuta cu cineva astazi, am aflat intamplator ca ati lucrat o vreme in piata asigurarilor, la Audatex. In cateva cuvinte, cine este Cristian Muntean ?

20161019_164514.jpg

 

CM: Cristian Muntean este un ardelean de 39 de ani care in urma cu circa 11 ani si jumatate a venit din Medias in Bucuresti. Sunt inginer de profesie si urmez in prezent niste cursuri post-universitare de politica externa si diplomatie la Institutul Diplomatic Roman. Dupa terminarea facultatii am lucrat la o reprezentanta auto in Medias iar apoi la Bucuresti. Aici am ajuns sa lucrez la Audatex, unde am fost director de vanzari timp de doi ani. Din 2008 am fondat aceasta asociatie, ASSAI, la care sunt acum Presedinte.

Intr-un interviu acordat blogului meu de catre presedintele ASF, Misu Negritoiu, acesta spune ca v-ati mutat cu cartea de vizita de la ASSAI la COTAR unde figurati ca vicepresedinte, apoi din nou la ASSAI, si din nou la COTAR. Care este adevarul ?

CM: Orice asociatie poate fi afiliata la o Confederatie, iar ASSAI este afiliata la COTAR. Eu sunt si vicepresedinte la COTAR din 2010. Faptul ca dl Negritoiu nu intelege lucrurile acestea, nu ma mira pentru ca dansul e format in alta perioada.

Recent ati aparut in niste stenograme, in care deputatul Gurzau se ofera sa va sustina sa deveniti membru in Consiliul ASF. Dl Gurzau este in momentul de fata implicat intr-un dosar penal. Cum comentati aceste stenograme ?

CM:  Da, m-a sunat dl Gurzau intr-o seara si am avut aceasta discutie. Eu sunt amic cu el de vreo 8 ani. Problema este ca stenograma a ajuns in presa dar  nu are niciun fel de valoare juridica pentru ca eu nu am nicio calitate in dosarul dlui Gurzau, nu am fost chemat la Parchet sau la vreo alta institutie. Probabil ca aceasta discutie a fost mai spumoasa pentru apetitul presei si astfel a ajuns in spatiul public. Eu vorbesc la telefon cu foarte multa lume. Sunt persoane care au probleme cu recuperarea banilor din daune si care ma suna, sunt persoane publice , oameni de afaceri, parlamentari, oameni din media. In ce priveste propunerea de a deveni membru in Consiliul ASF, eu n-am luat-o niciun moment in serios, dovada ca in stenograma la care va referiti raspunsul meu a fost :”sa vedem”

Vi se pare totusi o idee buna ca in Consiliul ASF sa fie ales si un reprezentant al societatii civile ?

CM: Categoric da. Pentru mentinerea unui echilibru ar trebui sa fie nu doar o persoana ci chiar mai multe, reprezentand diverse interese din societatea civila.

Deschideti cu usurinta niste usi la Parlament. Dl Gurzau este cel care v-a facilitat pana acum accesul la diverse sedinte, dezbateri ?

CM: Nu a fost  dl Gurzau, dovada ca am fost invitat si ulterior problemelor pe care le are dansul cu justitia.

Totusi la Parlament nu poti sa mergi ca intr-o autogara, trebuie sa fii invitat

CM. Asa este, exista o legitimatie la intrare pe care o primesti doar daca esti invitat. Eu am avut invitatii de la un grup parlamentar, nu m-am dus de capul meu. Am fost invitat la Senat la Comisia de Buget-Finante, unde este un psd-ist la conducere dar si la Comisia pentru transporturi, care este condusa de un pnl-ist. Eu nu am afinitati politice dar oamenii aceia au inteles faptul ca eu vin cu niste argumente si lupt pentru o cauza dreapta. In unele situatii am transmis eu o adresa oficiala ca sa fiu primit , in altele am fost invitat de catre ei. Mi-au spus : “Domnule Muntean, noi organizam o dezbatere pe tema asigurarior, vrem sa aflam si un alt punct de vedere.”

Sunteti prieten cu dl Pandele, patronul de la Autocar, care la rand lui e ruda cu Florentin Pandele primarul din Voluntari. Ce-i cu increngatura asta de interese ?

CM: Asta e un mit, dl Pandele de la Autocar nu e ruda cu primarul din Voluntari, e doar o coincidenta de nume. Eu nu i-am studiat arborele genealogic dar dansul mi-a negat in permanenta ca ar exita o relatie de rudenie.

20161019_164524.jpg

 

Sa revenim la problemele pietei asigurarilor.Cum apreciaza ASSAI noile tarife maxime la RCA, comunicate recent de ASF ?

CM: Din punctul nostru de vedere, tarifele actuale comunicate de ASF sunt supraevaluate cu circa 25%. Spun asta din perspectiva costurilor pe care le au asiguratorii cu daunele versus cheltuielile aditionale (de administrare, distributie, rezerve etc). In conditiile in care pentru un cap-tractor de peste 16 tone, pretul RCA este de 7535 de lei iar prima de risc este de 2011 lei (28% din total) inseamna ca avem cheltuieli aditionale de 72% , un procentaj ireal de mare, nemaiintalnit in spatiul european. In ultimul an de zile, asiguratorii au beneficiat de o serie de reduceri de cheltuieli. Astfel, comisionul brokerilor s-a redus la mai mult de jumatate, asiguratorii au platit cu 3% mai putine daune din punct de vedere valoric iar ASF a dat un ordin prin care  infiintarea unei reprezentante a asiguratorilor in fiecare judet nu mai este obligatorie, astfel ca au scazut costurile administrative.

Pe ce va bazati calculul de mai sus privind prima de risc ? Cifrele asiguratorilor nu sunt aceleasi

CM: Pe raportul Milliman, un document oficial facut la cererea ASF.

Si sunteti convins ca datele din raport sunt preluate de la toate societatile din piata ? Cristian Constantinescu spune ca Milliman a luat in calcul doar portofoliul Astra.

CM Eu sunt convins ca nu e asa pentru ca datele pentru raport au fost transmise de ASF catre Milliman, avand ca sursa societatile supravegheate. Dupa cum stiti  toti asiguratorii raporteaza lunar la ASF.

Exista un consens sau diferente de viziune intre ASSAI si asociatiile de transportatori in ce priveste tarifele maxime comunicate de ASF?

CM: Nu exista o unitate de vederi, unii sunt multumiti de aceste tarife, altii nu. Pentru primii o reducere de tarif de la 12.500 lei pana la 7.500 lei reprezinta o mare reusita. Alti colegi sunt contrariati de faptul ca in 14 septembrie s- a discutat la Guvern de un pret de 6200-6300 lei. Intre timp pretul a urcat in defavoarea transportatorilor si in favoarea asiguratorilor. Noi nu avem un arbitru la ASF  si ma refer la Presedinte, noi avem un lobby-ist pentru multinationale iar activitatea de lobby pe care o face e asimilata unei infractiuni.

Credeti ca ar trebui demis Consiliul ASF ?

CM: Consiliul ASF trebuia demis de multa vreme. Parlamentari din grupul care l-a propus pe dl Negritoiu la conducerea ASF  s-au destainuit spunand ca si pentru ei este o mare dezamagire. Eu observ ca de cand a venit dansul la ASF jucatorii autohtoni au fost eliminati din piata,preturile RCA au cunoscut o crestere nejustificat de mare,plata despagubirilor se face la fel de prost ca si pe vremea predecesorilor sai. Mai observ o grija care ar trebui cercetata de niste institutii, o grija a domnului Negritoiu fata de interesele financiare ale multinationalelor care, in mod ciudat, corespund cu interesele dansului. Domnul Negritoiu a dat , in repetate randuri semnalul ca pretul politei RCA trebuie sa creasca, desi ar fi trebuit sa retina doua lucruri. Primul lucru , ca are misiunea sa protejeze consumatorul de produse de asigurare si nu interesele financiare ale unor multinationale si al doilea ca ASF are rolul de formator de piata. In momentul in care a dat semnalul “Scumpiti !” asta s-a si intamplat, asiguratorii au scumpit preturile. Si acum avem mitinguri de protest, am avut o tara paralizata pentru cateva zile. Personal  cred ca dl Negritoiu are de dat niste explicatii la aceeasi institutie la care are probleme deputatul Adrian Gurzau.

In aceste conditii, greva programata in data de 25 octombrie va mai avea loc ?

CM Nu stim inca, va trebui sa-l intrebati pe dl Stefanescu, presedintele COTAR. Vom lua o hotarare atunci cand lucrurile vor ajunge pe ultima suta de metri

Ce veti face daca dupa sase luni se va reveni la preturile RCA dinainte de plafonare ?

CM Eu cred  ca , dupa victoria pe care au castigat-o , transportatorii vor fi motivati sa se mobilizeze si mai bine si am putea asista la niste miscari de protest cum nu au mai fost vreodata in Romania. Pana atunci insa, piata ar trebui sa se aseze si sa fie stimulata de aparitia unui asigurator cu capital de stat, Eximasig. Acesta va putea juca un rol de echilibru iar Romania va putea sa-si protejeze capitalul autohton.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20161019_164524.jpg

Consultant in asigurari, grea meserie!

Stiti care este profilul ideal al consultantului in asigurari de viata ? Femeie singura cu persoane (copii, parinti etc) aflate in intretinere. Nu va spune nimic asta ?

De-a lungul timpului am fost contactat, ca si voi probabil, de o multime de consultanti care voiau sa-mi propuna tot felul  de asigurari: simple, cu acumulare de capital, pensie privata etc. Primul impuls a fost sa-i resping , inca de la primul contact telefonic. Nu-mi trebuie dom’le, lasati-ma in pace ! Apoi m-am gandit ca oamenii astia isi fac meseria , asa cum incerc si eu sa mi-o fac pe a mea, doar ca, in cazul lor,  conditiile sunt mult mai grele. Unit-managerul ii ia la intrebari periodic despre cate telefoane au dat, cati clienti au raspuns la apel, cate intalniri au stabilit, cate asigurari au incheiat … Sa vinzi asigurari e al dracului de greu, sunt doar promisiuni.

Asa ca m-am intalnit cu cativa, am ascultat rabdator ce au de spus, le-am pus la randul meu intrebari. E adevarat, vorbesc mult, sunt convingatori, te zapacesc de cap, ii dai afara pe usa si intra inapoi pe geam. La fel de adevarat este insa ca sunt educati, imbracati frumos, cunosc produsele ca nimeni altcineva. Si in definitiv, cati dintre noi, cand e vorba de bani munciti, nu facem orice e posibil sa-i obtinem ?

Anunturile firmelor de asigurari de viata sunt pline cu oferte pentru consultanti. Intr-adevar, rata de renuntare e mare, pentru ca munca e grea. Putini raman in sistem desi avantajele financiare pentru cei care au rezultate nu sunt deloc de neglijat. In cazul meu, intalnirile nu s-au finalizat cu incheierea unei polite dar am fost rugat, la finalul discutiei, sa ofer cateva contacte ale unor prieteni dispusi sa asculte povestea lor. Le-am oferit cu bucurie, chiar daca ulterior prietenii mi-au reprosat acest lucru. Lasati fratilor,nu va mai plangeti ! Puteti sa va gasiti o jumatate de ora pentru a-i asculta pe oamenii astia. Cum ar fi oare ca in domeniul in care activati, clientii vostri sa va dea cu flit la primul telefon ?

Consultantul de asigurari reprezinta, intr-un fel esenta capitalismului adevarat. Acela bazat pe libera initiativa, munca, perseverenta, efort prelungit. Rolul lui social este important pentru ca el reprezinta infanteria, linia intai in acest business complicat si de succesul lor depinde  gradul de constientizare a nevoii de asigurare a populatiei

De aceea, ofer prin intermediul blogului suport pentru oricine vrea sa imbratiseze aceasta profesie. Le pot intermedia contacte cu asiguratorii, ii pot pune in legatura cu departamentele de HR ale companiilor cu care doresc sa colaboreze. Pentru ei, in mod gratuit, evident.`De cealalta parte, daca companiile vor sa angajeze consultanti, blogul le poate facilita legatura cu cei interesati de o cariera in domeniu.

 

 

 

Deschideti televizoarele pe TVR la ora 21.40. E razboi in toata regula!

In Delta nu e liniste deloc. Unitatea de interventii rapide pentru piata asigurarilor (UM 007) formata din pelicani , lebede si egrete anunta ca in aceasta seara, incepand cu ora 21.40 va avea loc la TVR 1,  o editie speciala a unei emisiuni- eveniment, dedicata noilor preturi maxime la RCA, stabilite prin Ordonanta 54/2016.

Invitatii  exerseaza deja, in joc de glezne, formatul emisiunii . In coltul rosu, va fi prezent  Florin Golovatic, sef cu supravegherea si controlul la ASF. In coltul albastru, va participa la lupta Madalin Rosu, responsabil la UNSAR. Cu ce e responsabil ? Cu sectiunea asigurari auto si buna dispozitie. In fine din partea TIR-urilor, basculantelor si autospecialelor se pregateste sa intre in ring Vlad Hagiu, presedintele manivelelor de la FORT.

In sfarsit fortele s-au mai echilibrat, lucru care ne bucura pentru ca am contribuit si noi la asta , dupa puterile blogului. Vrem razboi, vrem sange , vrem razbunare. Nu uitati, TVR 1, ora 21,40, in aceasta seara. Dupa emisiune e liber la comentarii pe blog.

Ma asigur la Uniqa, o vreau pe Firuţa

 

Cand am vazut reclama la “IMed – asigurarea privata de sanatate de la UNIQA” am ramas pe ganduri toata ziua. Uite dom-le mi-am zis, asa se face miscare. In fiecare zi  iei copilul in spate si bagi zece flotari cu el. Apoi sari coarda un sfert de ora si in final bagi abdomene. Nu poti trisa ca ti le numara aia mica.  Fac si eu miscare zilnic dar nu asa. Ma trezesc la 6.00 duc copilul la scoala, fac ceva cumparaturi, urc pe scari pana la etajul sapte ca liftul e stricat, duc gunoiul, las nevasta in drum la serviciu si pe la 9.30 ajung deja obosit la locul meu de munca. Cand sa mai scriu pe blog ?  Deci mi-ar mai trebui o asigurare de  de la UNIQA, nu ?

Imi trebuie, pentru ca la sfarsitul reclamei e partea mai interesanta. Asigurarea de la Uniqa include doua beneficii gratuite: o consultatie de nutritie si o sedinta cu un antrenor de fitness. Ei, alta viata, mi-am zis, mai ales partea cu antrenorul de fitness! Daca as fi femeie, i-as intreba pe cei de la Uniqa daca antrenorul nu poate fi capitanul echipei nationale de polo a Romaniei. Umeri lati, abdomen segmentat, sa  ma oboseasca la aparate pana n-oi mai putea respira. Sau sa ma unga cu creme, si sa-mi dea cu oja in timp ce stau cu labele-n sus ca in clipul de mai jos.

 

Ca barbat insa, as prefera o cadana din Suleiman Magnificul. Sa ma puna sa ridic zilnic sabia profetului Mahomed, pentru intarirea muschilor si vascularizarea arterelor. Fata e cea din poza de mai jos, sa stie si cei de la Uniqa cum sa o treaca in conditiile de asigurare. O cheama Firuta, are 33 de ani si a absolvit universitatea din Istanbul, sectia arheologie. I-am scris un mesaj pe Facebook:

Firuta, benim fitness koçu olmak istiyorum?

Si Firuta mi-a raspuns asa: büyük zevk, Titi ile

Acum nu mi-a mai ramas decat sa-mi inchei asigurarea  de sanatate IMed de la Uniqa. Vorba aia -“Mens sana in mentosana sano!”

Au pus drojdie tarifelor RCA si asteapta sa se umfle

Am descoperit astazi  un comunicat de presa al Federatiei transportatorilor- FORT din 26 septembrie, care ofera o  replica la o serie de afirmatii  aparute in interviul meu cu Cristian Constantinescu din 22 septembrie. Lupta e in continuare la baioneta, domnilor, a la guerre comme a la guerre !

“Patronatele din transporturile rutiere – UNTRR, FORT, APULUM, APTE 2002 – consideră că asigurătorii RCA din România stabilesc tarifele ca la bazar, întrucât nu sunt în stare să demonstreze public din ce se compune prețul. Potrivit unei analize realizate de cele 4 patronate pe baza datelor Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) și Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), în perioada 2005 – 2015 asigurătorii RCA au raportat prime brute subscrise de 5,7 miliarde de euro* și au plătit daune de 3,7 miliarde euro, rămânându-le în buzunare 2 miliarde euro pentru cheltuieli administrative și profit.

Firmele de asigurări se plâng de atâția ani că această linie de business este neprofitabilă pentru ei, dar cu toate acestea țin strâns cu dinții de banii obținuți de aici.
Asigurãtorii fac teorii savante, vorbesc de cifre care ar trebui sã justifice chipurile tarifele enorme actuale, dar nu sunt în stare sã le prezinte public! Le-au pus drojdie și așteaptã sã se umfle!
Asigurãtorii spun cã motorina e mai scumpã decât asigurarea RCA, iar în acest sens le propunem asigurãtorilor sã plãtim și noi RCA la tarifele din celelate țãri europene. Motorina nu are diferențã de preț de 300% între piețele din Uniunea Europeanã. Aceștia sunt oamenii care fac calculul valorii RCA în România: urechiștii!.
Pentru cã aduc în discuție prețul pâinii, încercând sã manipuleze opinia publicã, le reamintim asigurãtorilor cã pâinea este un bun de strictã necesitate, dar nu obligatoriu, românii nefiind penalizați dacã nu mãnâncã pâine. Dar asigurãrile RCA sunt obligatorii, iar dacã nu ai RCA riști sã fii amendat și sã ai autovehiculul blocat, fãrã documente de identitate, și, pentru cã pot, și nu îi deranjeazã nimeni, asigurãtorii stabilesc cum vor ei aceste tarife.
Parlamentul României este complice cu ASF și asigurãtorii, având în vedere cã nu a fost demaratã procedura de demitere a președintelui ASF, Mișu Negrițoiu, și, totodatã, pânã în prezent, nu au fost aprobate tarifele RCA plafonate conform Ordonanței de Guvern.”

Care credeti ca a fost raspunsul pietei asigurarilor la cele de mai sus ?