M-AM MUTAT. MA GASITI ACUM PE WWW.ASIGURARIBLOG.RO

M-am mutat in casa noua. Cu blogul , vreau sa zic. Incepand de astazi ma puteti gasi  pe www.asigurariblog.ro. Mai usor de accesat, mai simplu pentru cei care nu au un cont de facebook. Pe noul blog, am grupat interviurile separat si am adaugat cateva rubrici noi pentru companiile care vor sa se promoveze aici. Articolul de astazi il puteti viziona pe ambele bloguri, urmatorul va fi insa accesibil doar pe www asigurariblog.ro.

Daca va place blogul, as fi bucuros daca ati da share la postarea asta, sa stie cat mai multa lume unde ma poate gasi de acum incolo.V-as ramane indatorat si mi-as plati datoria cu articole din ce in ce mai bune. Asadar, ne revedem pe asigurariblog.ro. Va astept cu drag !

De ce nu se va putea rezolva vreodara problema RCA ?

Oricat de optimisti am fi, ca se va gasi o solutie de calmare a spiritelor si ca vom avea tarife RCA acceptabile si pentru transportatori, si pentru pensionari acest lucru n-are cum sa se intample, cel putin pe termen scurt si mediu. De ce ?

In primul rand pentru se bat cap in cap doua moduri de a privi lucrurile, ireconciliabile intre ele. Pe de o parte avem o piata cu tarife liberalizate si  o economie bazata pe  concurenta. Lasi tarifele jos , atunci n-ai cu ce plati despagubirile. Urci tarifele prea sus, risti sa  iesi din piata. In mod natural, piata ar trebui sa fixeze pretul, daca nu exista o intelegere de tip monopolist intre firme. Si cum nu avem vreo dovada in sensul asta, ne intrebam de ce nu functioneaza mecanismele de piata libera ?

Raspund tot eu: pentru ca exista si reversul medaliei, asigurarea asta , o fi ea pe o piata libera dar are caracter obligatoriu, si asta, dupa unii, schimba datele problemei. Daca tot suntem obligati sa platim RCA, atunci sa o facem la un pret corect ! Ce inseamna un pret corect ? Un pret accesibil pentru buzunarele noastre . Este pretul pietei, un pret corect ? Nidecum, e prea mare.Fa-l mai mic pentru ca tu, statul roman, ne obligi sa-l platim. Si pe banii nostri, noi dictam mersul lucrurilor. Ei si-aici am deschis cutia Pandorei.

Daca,  veti intreba trei juristi, in ce masura vad vreo incompatibilitate intre principiile pietei libere si caracterul obligatoriu al asigurarii RCA, veti obtine cinci pareri diferite. Unii merg pe ideea ca trebuie sa respectam legislatia europeana, sa lasam piata libera, altii cred ca e normal  ca statul sa protejeze asiguratii prin interventia in tarife, daca tot ii obliga sa se asigure. Din acest motiv, trag o concluzie de etapa: cat timp asiguratii se vor uita urat in curtea companiilor, mizand pe dreptul lor de interventie in piata, nu vom rezolva niciodata problema RCA

Veti spune, pe buna dreptate , ca RCA-ul e obligatoriu in toata Europa, nu doar la noi. De ce la altii nu ies transporatorii  sa faca greve, de ce nu sunt puse la zid companiile de asigurari ? Raspunul e simplu. Presiunea cu cheltuiala  RCA este mai mica in buzunarul cetateanului din vestul Europei, pentru ca veniturile lui lunare sunt, semnificativ mai mari . Una e sa platesti anual 400-500 de euro pe un RCA , adica cam o patrime dintr-un salariu lunar in Vest (sa zicem 2000 euro) si alta este sa platesti aceeasi suma dar care reprezinta un salariu intreg in Romania. Asa ca trec la concluzia cu numarul doi. Atata timp cat veniturile noastre medii vor ramane scazute, problema tarifelor RCA va fi una imposibil de rezolvat, fara conflicte sociale.

Saraci, saraci , dar ne-am obisnuit sa conducem cam aceleasi marci de masini ca cetatenii din Vest. Ba unii ar putea spune ca suntem mult peste ei, cel putin la categoria  masini scumpe. Daca te duci in vacanta in insulele grecesti vei vedea ca elenii conduc niste camionete Toyota de acum 150 de ani, asta doar atunci cand nu merg pe scutere. De bulgari, nu mai vorbim. Lada si Volga sunt de pe vremea lui Stalin, ceva mai noi sunt Opel-urile Astra , fabricate acum douazeci de ani. Deci avem venituri scazute dar conducem masini scumpe. Reparatiile, piesele de schimb, manopera sunt la fel de scumpe si la noi ca si in Vest si se regasesc in pretul asigurarii. Doar ca ei isi pot permite sa le plateasca si noi nu. De aia zic: nu vom putea rezolva problema RCA, decat daca peste noapte, castigam toti la loto.

Si-ar mai fi o problema. Vrem sa dam rata daunei combinate in jos, din condei, fara sa facem nimic la nivelul infrastructurii rutiere. Fara drumuri bune, nu vom putea niciodata sa limitam semnificativ numarul de accidente rutiere si sa platim mai putin pe asigurare. Cum constructia unei autostrazi la noi dureaza cam cat domnia lui Stefan cel Mare, nu ne putem astepta la un progres in urmatorii 47 de ani.

Ca o concluzie de final, problemele sunt de ordin sistemic. Luptam ca haiducii sa dam tarifele in jos, dar calcam  pe principiile pietei libere. Avem bani putini, dar conducem masini pe care nu ni le permitem. In fine, vrem sa reducem daunalitatea ca sa platim mai putin asigurarea dar nu construim sosele si autostrazi. Colac peste pupaza, ne luptam sa dam jos un om, presedintele ASF, dupa principiul schimbarea domnilor, bucuria nebunilor. Si atunci, nu ajungeti la concluzia mea, ca problema RCA e irezolvabila in urmatorii 20 de ani, cel putin ?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s