Si-acum ce facem cu brokerii ?

Situatia e cam asa: In piata asigurarilor comisioanele RCA acordate acum brokerilor de catre asiguratori sunt in medie de 10% la toate vehiculele, in afara camioanelor de mare tonaj. Exemplificand, Generali si Allianz -Tiriac, Omniasig ofera 8-10%, Groupama 12-13%, City -13-14% dar tendinta e de scadere la toate companiile. La Euroins, de pilda doar 5 brokeri beneficiaza de 13%, inca doi de 12 % iar ceilalti se incadreaza in marja de 8-10%. In ce priveste camioanele, Generali tocmai a anuntat ca reduce comisioanele la 1 (unu)%, iar Allianz,  se pregateste si ea sa ajunga la un procent asemanator. Cu zece ani in urma, brokerii incasau in medie 15-20% din prima de asigurare RCA. In functie de volum, se ajungea chiar mai sus. Astazi, acest indicator este putin luat in calcul de asiguratori, comisionul creste cu un procent -doua numai daca aduci si un volum mare de asigurari facultative.

Ordonanta 54, cu plafonarea preturilor i-a lovit crunt pe brokeri care desi au contracte in vigoare pe o plaja de comisioane agreate, nu pot face presiuni asupra asiguatorului. Dupa principiul “take it or leave it” ei pot accepta noua grila impusa  sau pot rezilia contractul , pierzand businessul. Aud ca deja opt dintre brokerii mari au renuntat la contractele cu Asirom.

Lovitura data de Ordonanta 54 vine dupa o alta lovitura, cea prin care le-a fost impusa majorarea de capital la 150.000 de lei. O parte au inchis pravaliile si s-au transformat in asistenti in brokeraj pentru alti brokeri. Altii au incercat sa supravietuiasca, apeland la tot felul de subterfugii. De pilda, si-au bagat locuintele proprii in capitalul social, o decizie riscanta , fara indoiala.  Din circa 500 de brokeri activi acum 10 ani, mai sunt circa 200-300, nimeni nu stie exact. Organizatia lor, UNSICAR s-a vazut parasita de membrii cu cele mai mari cifre de afaceri, AON, Marsh, Gras Savoye, Safety sunt cateva exemple. Astfel forta lor de negociere, mijloacele lor de a protesta sunt limitate pentru ca  ASF ii asculta dar nu-i baga-n seama.

Ce spun brokerii de aceasta situatie ? Am discutat azi cu trei dintre ei,  numele lor nu e important.

Broker 1: “Suntem foarte afectati de situatie iar unii dintre noi vor trebui sa se gandeasca la o reconversie profesionala, daca dupa cele 6 luni de plafonare a tarifelor vor urma si alte prelungiri. Norocul meu e ca sediul firmei e in proprietate si mai avem si cateva spatii inchiriate. Chiar si asa insa , va trebui sa aduc bani de-acasa in astea 6 luni, ca sa pot rezista.”

Broker 2:” Nu cred ca e o mare nenorocire daca vom avea comisioane de 1-2 % la camioane. Fie ca faci o asigurare la un moped, fie  la un camion, efortul de a completa o polita e acelasi. La un moped luai , sa zicem 40 de lei iar la un camion , unde prima de asigurare era 20.000 de lei, incasai 2000 (10%). Efortul era acelasi.   Partea pozitiva a lucrurilor e ca va disparea “parandaratul” pe care multi brokeri il ofereau sefilor de parcuri auto si altora implicati in afacere.

Broker 3 ” Asteptam sa comunice ASF noile tarife maxime la RCA si dupa aceea vom initia un protest, o actiune, ceva. E limpede ca brokerii care au 70-80% RCA in portofoliu, sunt terminati.”

Si-acum partea legala. Conform Constitutiei Romaniei, art 135, al 1 ” Economia Romaniei este o economie de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta “. Mergem mai departe. Directiva Europeana 92/49 zice ca : statele membre nu pot mentine sau introduce notificarea prealabila sau aprobarea majorarilor de tarife propuse decat ca element al unui sistem general de control al preturilor” Si, in sfarsit, Insurance Mediation Directive (97/2016), biblia brokerilor de asigurari din Europa, spune negru pe alb “Intermediarii in asigurari si reasigurari, joaca un rol central in distributia  produselor de asigurare si reasigurare pe teritoriul Uniunii”

As putea sa mai enumar inca 2-3 legi incalcate odata cu aparitia Ordonantei 54 dar n-are sens , oricum, le enumar degeaba. Ca si printre brokerii de asigurare sunt uscaturi, e perfect adevarat. Dar , spre deosebire de angajatii companiilor care, de bine- de rau,  isi iau salariul lunar fara emotii, la brokeri daca nu alergi o zi dupa clienti s-ar putea sa n-ai ce sa mananci!

Domnule Negritoiu, se aude si la ASF ?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s