Cristian Constantinescu:”Au ratat ocazia sa-i pupe dl Negritoiu pe frunte”(Partea a doua)

IMG_3839.jpg

 

S-a vorbit de faptul ca pentru sediul central al unei companii germane de asigurari se plateste o chirie lunara exagerata, de 500.000 euro. Banii se duc catre o firma a unuia dintre actionari, intamplator, unul dintre cei mai bogati romani.  Referinta era, evident, la Allianz-Tiriac si Ion Tiriac. Cum comentati ?

CC: Si care-i firma asta care incaseaza chiria ?

Presupun ca ASIT Real Estate, firma care gestioneaza tot ce inseamna administrare imobiliara pentru Allianz-Tiriac.

CC: Hai sa lamurim problema asta. ASIT Real Estate este o companie detinuta 100% de Allianz-Tiriac Asigurari. De unde si pana unde e a lui Tiriac ?  ASIT Real Estate figureaza, an de an ,in bilantul consolidat al societatii alaturi de segmentul de asigurari, cel de  pensii si ce mai este pe acolo. Asa ca , si daca ar fi vorba de 10 mil euro chirie, ea este  inregistrata ca venit , asa ca n-am castigat nimic. Ba din contra , cred ca pierd ceva prin TVA pentru ca in timp ce ASIT Real Estate e platitoare de TVA, Allianz Tiriac , nu plateste TVA. Asa ca daca s-ar intampla chestia asta, cel care ar avea de castigat ar fi doar statul.

 

IMG_3837.jpg

Dar suma de 500.000 euro vehiculata pentru chiria sediului central e corecta?

CC: Habar n-am, dar da-mi voie sa ma indoiesc de faptul ca se plateste  vreo chirie, eu nu tin minte de asa ceva. Sediul este proprietatea Allianz-Tiriac Asigurari la fel ca o parte dintre sediile sucursalelor din tara. E drept ca o mare parte s-au vandut intre timp dar asta e politica actionarului pe care eu n-am voie sa o critic.

Incadrarea in Sovency II presupune cerinte mai mari de capital pentru companii. S-a vorbit de faptul ca pentru a raspunde noilor cerinte, asiguratorii au majorat primele de asigurare in loc sa vina cu un aport de capital din partea actionarilor. Cu alte cuvinte au ales sa se incadreze in Solvency II pe banii asiguratilor. E adevarat acest lucru ?

CC: Discutia e simpla pentru ca vorbim de un cost al capitalului. Nu conteaza ca e vorba de o banca, o fabrica de covrigi sau o societate de asigurari. Ca sa te incadrezi in Solvency II  trebuie sa majorezi capitalul iar asta duce implicit la o majorare de cost si de aici la o majorare a primelor de asigurare. Actionarul, Allianz  sa zicem, iti spune ca mai aduce 100 de milioane dar atunci iti  cere sa obtii un profit mai mare. Daca nu poti, atunci el va baga banii in alt business sau intr-o alta companie din grup.  Asta e valabil oriunde in lume. Daca e nevoie de mai mult capital atunci costul capitalului, in cifre absolute creste. El trebuie acoperit din ceva. Din ce sa-l acoperi daca nu din  prime de asigurare ?

 Si e in regula sa faci asta, pe spatele asiguratilor ?

CC: Nu ma intreba pe mine ci pe cei care au inventat Solvency II. Eu ma indoiesc insa ca in Romania aplicarea acestei reglementari are legatura cu modelul pe care l-au gandit inteleptii din Europa. Spun asta pentru ca, in final, Solvency II inseamna o negociere intre tine, asigurator si seful tau suprem , ASF. O negociere pe nevoia de capital pe fiecare clasa si linie de asigurari, nu pe total . La Solvency I existau niste calcule matematice care erau bazate pe prime sau pe daune. Acolo bagai niste cifre si iesea un rezultat care-ti arata marja si nevoia de capital. Acum nu mai e niciun calcul, toate sunt estimari iar estimarile trebuie sa le negociezi cu cel care trebuie sa-ti accepte metoda,cu organismul de supraveghere. Ma intreb insa cu cine mama dracului poti sa negociezi tu in ASF ?

Cum vedeti mecanismul rezolutiei, introdus relativ de curand de ASF. Cu Carpatica n-a dat rezultate, compania ajungand in faliment pana la urma

CC: Noi nu intelegem ce inseamna rezolutie, dar facem pionierat la nivel mondial. Atat de tari suntem , atat de profund intelegem fenomenul asigurarilor. Am bagat Carpatica in rezolutie iar acum e in faliment. Cate societati trebuie sa mai bagam in rezolutie pana cand sa se dovedeasca faptul ca am gresit cu pionieratul asta ? Mai bagam vreo 4-5 societati ? Cate experimente mai trebuie sa facem pe banii nostri ?

 In recentul protest al transportatorilor, toata lumea a aparut pe TV, mai putin reprezentantii asiguratorilor. Ca fost presedinte UNSAR, cum explicati acest non-combat al pietei asigurarilor ? E vorba de teama sau de faptul ca nu sunt suficient de pregatiti sa-si apere public interesele ?

CC: Suntem de toata jena, asta-i adevarul. Eu pot sa accept faptul ca iesind in prim plan, cand te certi cu ASF risti sa se supere institutia pe tine si sa te trezesti cu un control a doua zi. Asta pentru ca marea majoritate (a asiguratorilor) are bube mari in cap.  Ce nu pot sa inteleg, este ca in situatia actuala , dl Negritoiu  a fost singur si  a fost bagat in corzi astfel ca orice interventie din piata asigurarilor l-ar fi ajutat pe seful ASF  Daca nici in acum, cand poti sa-ti  ajuti seful direct nu o faci, atunci cand ? Adica pierzi ocazia ca dl Negritoiu sa te pupe pe frunte. E o ocazie rara.

 

IMG_3838.jpg

Poate a fost si interdictia din partea actionarilor la mijloc..

Domnule, daca-i ceri voie actionarului, poate zice, nu. Eu nu le-am cerut voie niciodata, eu mi-am asumat deciziile si atat. Stii foarte bine ce dispute am avut cu conducerile fostei CSA.

Situatia aparuta prin aparitia Ordonantei RCA ar putea declansa o reactie din afara tarii, a marilor grupuri  de asigurari prezente in Romania ?

CC: Marile grupuri ar putea lua decizia sa nu mai faca RCA in Romania, dar la o alta reactie eu nu ma astept. Adica nu vad sa intre in disputa asta ambasadorii Germaniei sau Austriei, de exemplu.

S-ar putea face o sesizare la Comisia Europeana ?

CC: (rade cu pofta) Daca faci o asfel de sesizare, o sa primesti dupa sase luni un raspuns diplomatic din care n-o sa intelegi nimic. Sau o sa tragi concluzia ca aia zic, domnule e treaba voastra, e curtea voastra, nu ne bagam noi.

Se incalca mai multe Directive europene, asta nu e suficient ? A existat un precedent in Italia

CC: Una e cand se intampla in Italia, tara care conteaza pentru Uniunea Europeana si alta e cand se intampla in Romania.

V-ati retras definitiv din asigurari sau inca mai cochetati cu ideea  revenirii in prim plan? Poate la UNSAR, poate intr-o alta functie de consiliere a unei autoritati ?

CC: Categoric nu, pentru ca sunt scarbit de ceea ce se intampla pe piata. De aceea am si disparut total , am refuzat toate invitatiile la conferinte sau seminarii. Intr-o vreme mai participam la diverse evenimente pentru ca acolo ma intalneam cu oameni cu care-mi facea placere sa discut. Mi-a disparut si aceasta placere intre timp.

 

2 thoughts on “Cristian Constantinescu:”Au ratat ocazia sa-i pupe dl Negritoiu pe frunte”(Partea a doua)

  1. Felicitari pentru interviu . Respectele mele domnului Cristian Constantinescu , piata de asigurari din Romania ar avea nevoie de cat mai multi astfel de oameni si nu de ” profesionistii ” de azi . Ii inteleg scarba de care pomeneste . O stiu prea bine , am activat sapte ani in acest domeniu si va spun un singur lucru cert cu care am ramas : clientul este intotdeauna pe ultimul loc . Si asta se datoreaza in primul rand acestor “profesionisti ” facuti la apelul de seara .

    Like

Leave a Reply

