Cristian Constantinescu : “Eu as iesi de pe piata RCA in secunda doi” (prima parte)

20160922_202145.jpg
Cristian Constantinescu

 

Cristian Constantinescu, fostul Director General al Allianz Tiriac Asigurari si fostul Presedinte UNSAR a ramas, dupa retragerea din activitate, membru in Supervisory Board-ul  companiei pe care a condus-o inca de la infiintare si actionar al societatii. Este inca conectat la ce se intampla pe piata asigurarilor, avand pareri transante despre ultimile evenimente care au  avut loc in aceasta industrie. O prima parte a interviului o puteti regasi mai jos. Partea adoua va fi publicata luni 26 septembrie

Explicati-mi  va rog urmatorul paradox: Daca asiguratorii pierd bani din RCA, de ce nu intrerup aceasta linie de asigurare? E vorba de lupta pentru cota de piata, de presiunea actionarilor ?

CC : Vorbim de doua categorii de companii aici. Sunt unele care pierd bani din RCA dar reusesc sa compenseze pierderile prin alte linii de business si, per total, inchid anul pe plus si altele care pierd bani atat pe RCA cat  si pe alte linii de business si, cand trag linia , pierd si la total. Atunci actionarii trebuie sa vina cu sutele de milioane ca sa acopere gaurile. In ultimii cinci ani , la nivel de piata actionarii au venit cu un aport de capital de  300-400 de milioane, nu stiu exact cifra.

De ce-o fac atunci? De ce pompeaza actionarii bani intr-o linie de business care aduce pierderi ?

CC : Marea majoritate a companiilor a  mers pe subscriere de cash flow (lichiditati) ca sa castige  cota de piata. Nebunia mare cu cota de piata pentru ca asta da bine in topuri. Numai ca topurile sunt mincinoase pentru ca sunt alcatuite incorect. Faceti domnilor clasamente bazate pe profitul companiilor si nu pe cota de piata, ca e mult mai cinstit asa !

Raportul Milliman spune ca …(ma intrerupe)

CC: Nimeni nu stie pe ce si-a bazat calculele Milliman. Mie mi-a soptit o pasarica cum ca acest raport e bazat pe date furnizate de KPMG de la Astra, deci raportul e facut avand ca model portofolioul Astra. Daca e asa atunci, imi cer scuze, e o porcarie. Adica, ascundem 90% din rezerve si nu bagam in calcul o rezerva importanta – IBNR-ul. Ce rezulta atunci?. Culmea e ca raportul a fost comandat de ASF, dar ma intreb ce fel de date le-a pus la dispozitie institutia ?

S-a mai spus ca multinationalele transfera o parte din profituri, prin reasigurare la grupul mama. Cum demontati aceste afirmatii?

CC: La Allianz Tiriac noi nu avem o asemenea obligatie, ca dovada ca un procentaj de 30% din reasigurare e plasat in open market. Eu i-am spus lui Tiriac, domnule, daca eu ma duc cu reasigurarea 100% la Allianz Re si  accept sa platesc cat imi cere grupul, am pierdut orice contact cu piata libera. Asa ca ma duc intai la un broker de reasigurare si ii spun sa-mi obtina  o cotatie buna, si daca grupul vrea sa urmeze cea mai buna cotatie obtinuta de broker atunci ma reasigur la grup . Daca nu, ma duc pe piata libera.

 

20160922_201440.jpg

Tarifele RCA a fost plafonate la un nivel care va fi comunicat de ASF pentru fiecare categorie de vehicule. Cum va afecta aceasta masura activitatea companiilor ?

CC: Pentru mine lucrurile sunt clare. Daca eu vand o polita cu 100 de lei si vine cineva si-mi spune ca de maine trebuie sa o vand cu 50 de lei, eu ii spun, multumesc frumos, ti-o dau sa o vinzi tu,  pentru ca pe mine nu ma intereseaza subiectul. Am vreo obligatie ? Adica nu-mi stric eu previziunile de profit pe urmatorii trei sau cinci ani ca sa scape de belele cineva din ASF. Eu asta as face daca acum as fi acum director general. Conform aquis-ului comunitar din 2008 s-au liberalizat preturile in asigurari iar asta imi spune mie indirect ceva de genul domnule i-am lasat liberi si si-au facut de cap, uite acum ii omoara pe astia cu preturile.

Si daca luati decizia sa nu mai faceti RCA, care va fi reactia actionarului? Adica se duce Cristian Constantinescu la Munchen si le comunica nemtilor a inchide linia de RCA

CC: Pai ne asezam la masa si revizium cifrele, pentru ca se duce dracului top-line-ul. O sa pierd sa zicem, 30% din prime dar o sa am un profit mai bun la sfasitul anului. N-o sa mai fiu lider de piata, uite dracie ! Dar eu cred ca n-ar fi o mare durere pentru Allianz, la nivel de grup nici nu s-ar simti faptul ca in Romania o sa fie mai putin cu 100 de milioane.

Cum apreciati masura compensarii directe?. Optional poti sa te duci la asiguratorul tau sau la al celui vinovat pentru instrumentarea dosarului de dauna.

CC: Chiar daca opinia mea nu e aceeasi cu a altora din piata eu cred ca ar fi un lucru bun, cu o singura conditie: sa fie foarte clar definita in lege. Adica daca ai asigurare RCA la Carpatica si CASCO la Allianz-Tiriac sau alta companie atunci cand te loveste cineva in trafic trebuie sa fii obligat sa te duci la Carpatica. Deci sa te duci in mod obligatoriu, nu optional, dupa polita RCA. Pentru ca in momentul in  care ai optiunea de a alege care crezi ca ar fi aceasta alegere intre  Carpatica si Allianz-Tiriac ? Intrebarea e retorica, evident. Daca decizia de a alege asiguratorul ramane optionala, atunci toate companiile care fac CASCO si  toate companiile care platesc corect daune vor fi afectate. Regresele vor urca la cer si va trebui sa astepti ani buni pana sa mai recuperezi ceva de la un asigurator care a intrat in faliment.

Cum vedeti ideea infiintarii unui asigurator de stat care sa concureze cu piata privata pe linia de asigurari RCA ?

CC: Este cea mai mare prostie pe care am auzit-o! Toata piata pierde din RCA. Vine marele asigurator de stat si zice: eu iti vand la jumatate de pret fata de restul companiilor. Numai ca el n-are decat o linie de business. Cat va fi rata daunei combinate atunci daca vinde la jumatate de pret ? 200% – 300% ? Un asigurator care are mai multe linii de busines isi poate acoperi pierderile din RCA din  alte tipuri de asigurari, unul de stat  de unde le acopera?  Statul devine peste noapte binefacator, face opere caritabile ?  Din banii cui ?

20160922_201518.jpg

 

In ultimul timp ASF a facut demersuri pentru a reduce rata combinata a daunei la un nivel acceptabil. Citez din presedintele Misu Negritoiu: “In 2016 vom ajunge la o rata combinata de 100% pe RCA” Credeti ca e posibil acest lucru ?

CC: Domnule, ASF-ul n-are treaba cu chestia asta, asa cum n-are treaba cu nivelul comisionului intermediarilor, (ca acolo vorbim de un contract privat intre parti), cu nivelul cotatiilor de prima si alte lucruri de genul asta. ASF-ul are la dispozitie o parghie mult mai serioasa pe care, din pacate n-o foloseste, respectiv marja de solvabilitate si coeficientul de lichiditate. Nu te incadrezi in marja, stop joc ! Cum a functionat Astra sub administrarea KPMG ? A iesit mai prost la sfarsit , dar asta deja nu mai conteaza. Revenind la rata daunei combinate eu  cred ca introducerea grilelor de despagubiri pentru vatamarile corporale si daune morale poate conduce la reducerea acestui indicator. Nu poti sa stai la mana unui judecator care s-a trezit prost dispus sau prea bine dispus dimineata. S-a lucrat la chestia asta , impreuna cu INML, exista un ghid facut de FPVS.

Alta solutie ?

CC : Uite povestea asta,te duci la Gica SRL si-l rogi sa-ti schimbe un far, ca te-a lovit cineva pe RCA. Ti-l schimba si iti da o factura de 1000 de lei. Te duci cu factura la asigurator si ala iti spune ca nu esti zdravan la cap, ca farul , cumparat de la Porsche costa numai  200 de lei. Scrie pe factura 1000 de lei, atat ii platesti, ca asa spune legea. De ce nu se vrea o reglementare in sensul asta ? A fost introdusa pentru o luna si apoi scoasa. Nu poti sa-Iifaci fericiti si pe importatorii de piese si pe patronii de service-uri si sa fie si prima de asigurare mica.

Daca s-ar majora  primele de asigurare, probabil RCA-ul ar deveni profitabil. Nu poti insa sa nu tii cont de reactia strazii, a detinatorilor de polite.

CC: Eu le recomand ca atunci cand se duc in fata Guvernului si striga, sa spuna asa : Domnule Guvern de ce nu reduci accizele la motorina, ca poti sa faci asta si motorina e mai scumpa decat asigurarea. Acciza e la mana guvernului, prima de asigurare nu e la mana Guvernului si nici macar la mana ASF. Sau hai sa facem cu totii greva si sa spunem ca de maine vrem sa nu existe paine mai scumpa de 50 de bani. Sa se plafoneze pretul painii la 50 de bani si sa facem 20 milioane de romani fericiti ! Care-i diferenta intre pretul painii si cel al asigurarii ? Si una si alta au o structura de costuri in spate si daca nu-ti acoperi aceasta structura, tragi obloanele.

 

 

 

Advertisements

2 thoughts on “Cristian Constantinescu : “Eu as iesi de pe piata RCA in secunda doi” (prima parte)

  1. Mereu asiguratorii vorbesc de profitul lor,as vrea să văd care ar mai fi profitul dacă de mâine s-ar face asigurări și pe o zi la costuri rezonabile pentru consumator. De la mine cel puțin ați pierde nu as mai plăti asigurare cu mașina oprită 3 luni în parcare pentru că nu o folosesc.Ca mine sunt multi altii inclusiv si firme cu parcuri auto.Nu mai vorbesc de excrocheria cu reducerea de preț în caz că nu ai daune,practic nu există.

    Like

    1. Toate firmele vor sa faca profit, asta-i esenta capitalismului. Numai ca , cu cat e mai mare profitul lor sunt mai putini bani in buzunarele noastre. Trebuie sa se ajunga la un
      echilibru si asta nu e deloc simplu.

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s