Pensionarii la volan si controlul medical

De curand, in vestul tarii, un tanar pensionar de doar 76 de ani a iesit cu masina la plimbare. Singura placere pe care i-o mai putea oferi viata, cum avea sa declare ulterior. Masina, una comuna din gama unui producator german, ca asa-i moda in Ardeal. O trecere de pietoni nu putea constitui un obstacol pentru un conducator auto experimentat astfel ca mosul s-a proptit cu hotarare peste un cetatean care traversa normal, pe zebra. L-a accidentat grav dar asta-i viata, plina de neprevazut. Din partea dreapta a carosabilului s-a mutat pe contrasens unde-l asteptau alti clienti, un biciclist si un pieton, ca vorba aia, suntem in tara lucrului bine facut cum spune Presedintele. Dar asta nu e tot, cum spun reclamele la tigai si mopuri care se invart dupa soare. Batranul si-a finalizat aventura intrand in parcarea unei institutii acolo unde a avariat in lant,nu mai putin de opt masini aflate la odihna in asteptarea proprietarilor care munceau la patron. Ghinion curat, intrucat omul nu avea nici macar asigurare RCA la masina buclucasa.
Si acum concluziile. O fi avut ceva omul la cap. si-o fi pierdut uzul ratiunii si mictiunii cand a comis boroboata, putem spune. Dar poti sa conduci masina daca nu esti in stare din punct de vedere medical? Uite ca poti. Legea in vigoare spune ca esti obligat sa faci un control medical numai la preschimbarea permisului adica cam o data la 10 ani. Pentru cei in varsta, il faci la 65 de ani sa zicem, apoi la 75 si 85 de ani. La 95, poate doar Regele si Neagu Djuvara au mai apucat sa-l preschimbe. In intervalele dintre preschimbari la o varsta inaintata se poate intampla orice. Nu doar sa-ti pierzi reflexele ci si cunostinta cand esti la volan.
Si acum intrebarile:
N-ar fi oare o idee ca incepand cu varsta de, sa zicem, 70 de ani sa faci controlul medical din 2 in 2 ani pentru reconfirmarea dreptului de a conduce ? Nu s-ar putea ca medicul de familie sa informeze autoritatile daca descopera o afectiune care ar putea afecta capacitatea de a conduce masina a unui pacient ?.
Si alt gen de intrebari : Cat de corecta este segmentarea pe grupe de varsta facute de asiguratori atunci cand stabilesc tarifele? Sau cat de relevanta este experienta la volan daca ea nu e corelata cu varsta soferului ?

UPDATE

In Germania a existat o dezbatere publica in acest sens si chiar o propunere legislativa venita din partea unui reprezentant ADAC (ACR-ul lor). Reactia publica a fost insa nu doar negativa ci chiar virulent impotriva, argumentele fiind faptul ca soferii in varsta compenseaza scaderea reflexelor printr-un  comportament mai prudent in trafic, viteza de deplasare mai scazuta etc. Totusi, Politia germana  poate  lua masuri punctuale atunci cand situatia o impune. Daca  observa in trafic un comportament nefiresc a unui sofer (mers serpuit,  imprevizibil etc) iar persoana este in varsta , o poate trimite pe aceasta  la un control medical.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s